Pages

Sunday, June 27, 2010

Kongsi Maklumat

Facebook telah menjadi satu alat penting dalam proses hubungan sosial antara rakyat Malaysia secara amnya. Banyak pihak mula melihat Facebook sebagai satu media yang perlu dipelajari dalam apa jua keadaan malah ia semakin popular dikalangan ahli politik, ahli perniagaan, individu perseorangan dan juga pertubuhan.

Sebagai seorang yang memiliki akaun Facebook, kita memerlukan kemahiran tertentu untuk mengawal aliran maklumat yang ingin disalurkan agar setiap rakan yang bersama kita tidak akan merasa terganggu dengan maklumat yang mungkin tidak sesuai untuk mereka.

Oleh yang demikian, disinilah perlunya kepada fungsi "Friend List" yang telah disediakan oleh pihak terlibat. Kita boleh susun dan selaraskan rakan-rakan kita mengikut ketegori yang kita rasakan perlu seperti "Keluarga", "Isteri-Isteri", "Rakan Pejabat", "Bos" dan lain-lain.

Dengan wujudnya senarai rakan ini, ia akan memudahkan kita menghantar maklumat mengikut kategori yang di tetapkan. Katakan kita ingin menghantar maklumat yang dikhususkan kepada Ahli Keluarga sahaja maka kita cuma perlu memilih "Keluarga" pada bahagian "Custom Privacy" Sebelum butang Share ditekan.

Langkah 1: Taipkan maklumat yang ingin disampaikan di dalam petak yang disediakan.
Langkah 2: Klik pada ikon
Langkah 3: Pilih arahan Customize
Langkah 4: Tukarkan pilihan These People kepada Specific People
Langkah 5: Taip nama kategori senarai yang anda inginkan di dalam petak yang disediakan.
Langkah 6:Klik pada Kategori yang dipaparkan.
Langkah 7: Klik pada butang Save Setting.
Setelah selesai langkah tersebut, anda akan dapati hanya rakan yang terdapat di dalam senarai yang dipilih sahaja akan menerima maklumat tersebut.

Selamat mencuba


No comments: